Výchovný poradce
- Koordinuje kariérové poradenství, spolupracuje s žáky a rodiči (prezentace, zveřejňování informací na nástěnce, předávání materiálů z VŠ, Gaudeamus, Učitelské noviny, přihlášky na VŠ, přehledy výběru VŠ, přehled zápisu na jednotlivé VŠ)
- Spolupracuje s jednotlivými ZŠ, informuje o studiu, připravuje Dny otevřených dveří
- Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SVP, SPC, atd. při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy, předává informace o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami
- Připravuje podmínky pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole a následně pro ně vytváří IVP
- Sleduje žáky, kteří projevují některou z forem patologického chování a individuálně s nimi pracuje
- Spolupracuje s třídním učitelem, hodnotí s ním klima ve třídě
- Konzultuje s žákem, rodiči problémy vztahující se ke škole
- Shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení
Školní metodik prevence
- Tvorba a realizace preventivního programu školy
- Spolupracuje s třídním učitelem při zjišťování sociálního klimatu v třídním kolektivu, při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů
- Koordinace realizace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, zneužívání návykových látek, násilí, vandalismu, kriminálního chování, rasismu, extremismu a dalších sociálně patologických jevů ovlivňujících vzdělávání a výchovu žáků
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence – vyhledávání problémových projevů chování, práce s třídními kolektivy
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
- Jednotlivé případy konzultuje s výchovným poradcem
- Zvlášť závažné případy konzultuje s výchovným poradcem a vedením školy
Preventivní program NG a VG ve školním roce 2022/2023
Cíl pro všechny vyučující
- rozvoj zdravého sebevědomí u žáků jako efektivní nástroj prevence šikanovaní
- posilovat pozitivní klima ve třídě
Strategie
- dbát na dodržování nastavených pravidel
- okamžitá reakce na rizikové chování
- kritizovat konkrétní chování, ne dítě samotné
- znát schopnostní stropy, limity možností
- pomáhat mu stanovit rozumné cíle
- chválit – nejen za úspěch, ale i za snahu (nehledat to, co neumí)
- dát dítěti přiměřenou míru odpovědnosti
- respektovat postoje i názory dítěte
Program
Prima
- Adaptační pobyt – 1.OA, 1.OB (RS Čeložnice) 7.9 – 9. 9. 2022
- V rámci hodin Ov – styly učení, zvládání stresu
- Naše třída – naše parta (podpora zdravých vrstevnických vztahů v kolektivu, kooperace ve třídě, třídní klima, uvědomění si vlastní role v třídním kolektivu), realizátor Mgr. Bronislava Šišková, metodik prevence KPPP Zlín
- PEER program, kouření (realizátor – proškolení studenti VG)
Sekunda
- v rámci vyučovací hodiny občanské výchovy – téma Rizikové chování a kriminalita mládeže, realizátor vyučující Ov (E. Maternová, P. Machala)
- Zaměření okruhu témat vychází z devíti oblastí rizikového chování (Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., & Novák, P. (Eds.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN.)
- záškoláctví
- šikana a extrémní projevy agrese
- rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
- rasismus, xenofobie
- negativní působení sekt
- sexuální rizikové chování
- spektrum poruch příjmu potravin
- prevence v adiktologii (gambling, hraní PC her, netolismus, návykové látky…)
- okruh poruch a problémů spojených se syndromem CAN (týrání, zanedbávání dětí…)
- PEER program – poruchy příjmu potravy (realizátor – proškolení studenti VG)
Tercie
- „Trestní odpovědnost mládeže“, realizátor por. Bc. Milena Šabatová, PČR Uherské Hradiště
- Rizikové projevy chování – poruchy příjmu potravy, kouření – realizátor učitelé Ov
- Sebehodnocení, sebepoznání, seberegulace – realizátor učitelé Ov
- PEER program, návykové látky (realizátor – proškolení studenti VG)
Kvarta
- „Právní vědomí, protiprávní jednání mladistvých“, realizátor por. Bc. Milena Šabatová, PČR Uherské Hradiště
- Závislost/nezávislost (závislosti, prevence kouření, zdraví x nemoc, dobrý vztah ke svému tělu), realizátor Mgr. Bronislava Šišková, metodik prevence KPPP Zlín
- PEER program, návykové látky (realizátor – proškolení studenti VG)
- Životní plány a cíle – realizátor učitelé Ov
Prevence VG
1. ročník
- Adaptační pobyt
3. ročník
- Lidská práva, realizátor Mgr. Petra Ali Doláková
- Na hraně – film o problematice manipulace