Přeskočit na obsah

Činnost výchovného poradce

Výchovný poradce

  • Koordinuje kariérové poradenství, spolupracuje s žáky a rodiči (prezentace, zveřejňování informací na nástěnce, předávání materiálů z VŠ, Gaudeamus, Učitelské noviny, přihlášky na VŠ, přehledy výběru VŠ, přehled zápisu na jednotlivé VŠ)
  • Spolupracuje s jednotlivými ZŠ, informuje o studiu, připravuje Dny otevřených dveří
  • Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SVP, SPC, atd. při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy, předává informace o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Připravuje podmínky pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole a následně pro ně vytváří IVP
  • Sleduje žáky, kteří projevují některou z forem patologického chování a individuálně s nimi pracuje
  • Spolupracuje s třídním učitelem, hodnotí s ním klima ve třídě
  • Konzultuje s žákem, rodiči problémy vztahující se ke škole
  • Shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení

Školní metodik prevence

  • Tvorba a realizace preventivního programu školy
  • Spolupracuje s třídním učitelem při zjišťování sociálního klimatu v třídním kolektivu, při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů
  • Koordinace realizace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, zneužívání návykových látek, násilí, vandalismu, kriminálního chování, rasismu, extremismu a dalších sociálně patologických jevů ovlivňujících vzdělávání a výchovu žáků
  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence – vyhledávání problémových projevů chování, práce s třídními kolektivy
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
  • Jednotlivé případy konzultuje s výchovným poradcem
  • Zvlášť závažné případy konzultuje s výchovným poradcem a vedením školy

Preventivní program NG a VG ve školním roce 2022/2023

Cíl pro všechny vyučující

  • rozvoj zdravého sebevědomí u žáků jako efektivní nástroj prevence šikanovaní
  • posilovat pozitivní klima ve třídě

Strategie

  • dbát na dodržování nastavených pravidel
  • okamžitá reakce na rizikové chování
  • kritizovat konkrétní chování, ne dítě samotné
  • znát schopnostní stropy, limity možností
  • pomáhat mu stanovit rozumné cíle
  • chválit – nejen za úspěch, ale i za snahu (nehledat to, co neumí)
  • dát dítěti přiměřenou míru odpovědnosti
  • respektovat postoje i názory dítěte

Program

Prima

  • Adaptační pobyt – 1.OA, 1.OB (RS Čeložnice) 7.9 – 9. 9. 2022
  • V rámci hodin Ov – styly učení, zvládání stresu
  • Naše třída – naše parta (podpora zdravých vrstevnických vztahů v kolektivu, kooperace ve třídě, třídní klima, uvědomění si vlastní role v třídním kolektivu), realizátor Mgr. Bronislava Šišková, metodik prevence KPPP Zlín
  • PEER program, kouření (realizátor – proškolení studenti VG)

Sekunda

  • v rámci vyučovací hodiny občanské výchovy – téma Rizikové chování a kriminalita mládeže, realizátor vyučující Ov (E. Maternová, P. Machala)
  • Zaměření okruhu témat vychází z devíti oblastí rizikového chování (Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., & Novák, P. (Eds.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN.)
  • záškoláctví
  • šikana a extrémní projevy agrese
  • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
  • rasismus, xenofobie
  • negativní působení sekt
  • sexuální rizikové chování
  • spektrum poruch příjmu potravin
  • prevence v adiktologii (gambling, hraní PC her, netolismus, návykové látky…)
  • okruh poruch a problémů spojených se syndromem CAN (týrání, zanedbávání dětí…)
  • PEER program – poruchy příjmu potravy (realizátor – proškolení studenti VG)

Tercie

  • „Trestní odpovědnost mládeže“, realizátor por. Bc. Milena Šabatová, PČR Uherské Hradiště
  • Rizikové projevy chování – poruchy příjmu potravy, kouření – realizátor učitelé Ov
  • Sebehodnocení, sebepoznání, seberegulace – realizátor učitelé Ov
  • PEER program, návykové látky (realizátor – proškolení studenti VG)

Kvarta

  • „Právní vědomí, protiprávní jednání mladistvých“, realizátor por. Bc. Milena Šabatová, PČR Uherské Hradiště
  • Závislost/nezávislost (závislosti, prevence kouření, zdraví x nemoc, dobrý vztah ke svému tělu), realizátor Mgr. Bronislava Šišková, metodik prevence KPPP Zlín
  • PEER program, návykové látky (realizátor – proškolení studenti VG)
  • Životní plány a cíle – realizátor učitelé Ov

Prevence VG

1. ročník

  • Adaptační pobyt

3. ročník

  • Lidská práva, realizátor Mgr. Petra Ali Doláková
  • Na hraně – film o problematice manipulace